INFORMATION | Guidance & PR mall | Kommuniké årsstämma [REG men EJ MAR] [51]

INFORMATION | Guidance & PR mall | Kommuniké från årsstämma

INTRO

Här finns en enkel mall för pressmeddelande efter årsstämman. Kommuniké från årsstämman är regulatorisk information men inte insiderinformation dvs. inte MAR. Om det är något exceptionellt som händer på stämman som bedöms vara insiderinformation dvs informationsgivning under MAR-regelverket så kan det hanteras genom ett separat MAR-pressmeddelande. Det är mycket ovanligt.

Text som enkelt kan kopieras till word eller google dokument

DATUM

RUBRIK: Kommuniké från årsstämma i BOLAGET

Vid årsstämma i BOLAGET (publ), org.nr. xxxxxx-xxxx, den y månad 2020 fattades bland annat följande beslut. För mer information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman samt förslag till beslut, som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida, www. bolaget.se.

Fastställande av balans- och resultaträkning, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde moderbolagets och koncernens resultaträkning, resultatdisposition och styrelseledamöterna och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att

• lämna en utdelning till aktieägarna på x kronor per aktie, totalt yy miljoner kronor, för räkenskapsåret 2019. Avstämningsdag för utdelning är den zz månad år.
  • det inte sker någon utdelning för räkenskapsåret 2019. Arvode styrelse och revisorerÅrsstämman beslutade att arvode till styrelsen för 20×0 ska utgå med totalt xx kronor varav xx till ordförande och yy kronor till övriga styrelseledamöter. Därutöver ska xx kronor fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet. Årsstämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning. Val av styrelse och revisorÅrsstämman beslutade att antalet av årsstämman utsedda styrelseledamöter ska vara x ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter. För tiden intill slutet av nästa årsstämma omvaldes/nyvalde (se PR valberedningens förslag, länk nedan)(Ev. beslut om emissionsbemyndigande)För mer information, vänligen kontakta:….EJ MAR-etikett – vanligtvis inte insiderinformation©BOARDA