Riktlinjer för ersättningsutskottet [103]
Riktlinjer för ersättningsutskottet | Bolagsstyrning [103]
Riktlinjer för ersättningsutskottet | Bolagsstyrning [103]
AUDIO | VIDEO
Vi går igenom riktlinjer för ersättningsutskottet och agenda. Du hittar mallar på ENG och SWE här nedanför.
Arbetsordning för ersättningsutskottet
Styrelsen kan besluta att ersättningsutskottets uppgifter ska fullgöras
av styrelsen i sin helhet eller utse en ersättningsutskott. Ersättningsutskottet
ska, i tillämpliga fall, uppfylla de krav som anges i svensk aktiebolagslag och
svensk kod för bolagsstyrning.
Syfte
Syftet med ersättningsutskottet är att säkerställa att ersättningar och andra
anställningsvillkor för styrelseledamöter och ledande befattningshavare utformas
i syfte att säkerställa att bolaget har tillgång till den kompetens som krävs och till en kostnad som
är anpassad för bolaget samt att ersättningarna påverkar bolagets verksamhet i rätt riktning.
Uppgifter
Ersättningsutskottet ska utarbeta rekommendationer och förslag till
styrelsen för beslut i frågor som rör:
- att förbereda beslut och ge rekommendationer om riktlinjer för ersättning,
ersättning och andra anställningsvillkor för företagsledningen,
- att övervaka och utvärdera tillämpningen av riktlinjerna för ersättning till styrelse och ledning, samt gällande ersättningsstrukturer och nivåer i bolaget,
- att övervaka och utvärdera program för rörliga ersättningar både pågående och de som har slutat under året för ledande befattningshavare,
- att förbereda ersättningsrapporten.
Möten
Styrelsens ordförande kan vara ordförande i ersättningsutskottet. Hela styrelsen får utföra
ersättningsutskottets uppgifter, förutsatt att ingen styrelseledamot som också är ledamot i den
verkställande ledningen deltar i detta arbete. Om ersättningsutskottet eller styrelsen anlitar
en extern konsult, bör det för att säkerställas att det inte finns någon intressekonflikt avseende
andra uppdrag som denna konsult kan ha för företaget eller dess ledning.
Ersättningsutskottet eller styrelse, i förekommande fall, är beslutsför om en majoritet av
ledamöterna är närvarande. Ordföranden har rösträtt om omröstningen är lika.
Planering och agenda
Ersättningsutskottet eller styrelsen ska sammanträda minst två gånger per år.
Nov / dec Förberedelse inför årsstämman, granskning av riktlinjer för ersättningar,
ersättningsrapport, om det är aktuellt, förslag aktiebaserade incitamentsprogram, prel. utfall rörlig ersättning baserad på resultat
Jan / feb Utvärdering av ersättningsstruktur, riktlinjer ersättningar, program för
rörlig ersättning, slutförande av ersättningsrapport och förslag till årsstämman
Protokoll
Ersättningsutskottet eller styrelsen ska föra protokoll vid vart och ett av dess möten. I
protokollet ska beslut om rekommendationer antecknas. Protokollet ska undertecknas av
protokollets innehavare och godkännas av ordföranden och en medlem i utskottet. I det fall hela
styrelsen agerar ersättningsutskott bör ersättningsutskottets agendapunkter samlas under rubrik
ersättningsutskott i protokollet.
Dokumentation
Ordföranden i ersättningsutskottet eller styrelsen, i tillämpliga fall, ska se till
att varje ledamot får ett skriftligt meddelande via säker kommunikation eller via en styrelseportal,
för kallelse till varje möte, senast en vecka före mötet. Om det är motiverat av
särskilda skäl är, ska det vara tillräckligt att en medlem får ett sådant meddelande vid en senare
tidpunkt, dock senast 48 timmar före mötet. En uppsägningstid som är kortare än 48 timmar är
utom i nödfall, endast tillåten om alla medlemmar godkänner detta. Meddelandet ska ange
tid och plats för mötet och innehålla en föreslagen agenda. Relevant material som hänför sig till
separata punkter på agendan ska distribueras senast fyra till sju dagar före
mötet via säker kommunikation eller styrelseportal.
Rekommendationer och rapporter till styrelsen
Beslut från ersättningsutskottet ska rapporteras till styrelsen vid
nästa styrelsemöte. Protokollet från möten ska tillhandahållas styrelsen
via styrelseportal eller säker kommunikation.
Rules of Procedure for Remuneration Committee
The board of directors may resolve that the tasks of the remuneration committee shall be fulfilled
by the board of directors in its entirety or appoint a remuneration committee. The remuneration
committee shall, as applicable, fulfil the requirements set forth in the Swedish Company Act and
the Swedish Corporate Governance Code
Purpose
The purpose of the remuneration committee is secure that remuneration and other terms
of employment of members of the board and the executive management are to be designed with
the aim of ensuring that the Company has access to the competence required at a cost
appropriate to the company, and that they have the intended effects on the Company’s operations.
Tasks
The remuneration committee shall prepare recommendations and proposals for resolutions by
the board regarding matters related to:
- prepare decisions and give recommendations on the principles for remuneration,
remuneration and other terms of employment for the executive management,
- monitor and evaluate the application of the guidelines for remuneration of the board and executive management, as well as the current remuneration structures and levels in the company,
- monitor and evaluate programmes for variable remuneration both ongoing and those that have ended during the year for the executive management,
- prepare the remuneration report,
Meetings
The chair of the board may chair the remuneration committee. The entire board may perform the
remuneration committee’s tasks, on condition that no board member who is also a member of the
executive management participates in this work. If the remuneration committee or the board uses
the services of an external consultant, it is to ensure that there is no conflict of interest regarding
other assignments this consultant may have for the company or its executive management. The
remuneration committee or the board, as applicable, forms quorum if a majority of the members
is present. The Chairperson has a casting vote if the vote is tied.
Planning and agenda
The remuneration committee or the board, shall convene at least two times per year.
Nov/Dec Preparation for the AGM, review remuneration guidelines, remuneration report, if
applicable proposals share-based incentive programs, prel. outcome variable remuneration based on performance
Jan/Feb Evaluation of the remuneration structure, remuneration guidelines, programmes for
variable remuneration, finalizing remuneration report and proposals to the AGM
Minutes
The remuneration committee or the board shall keep minutes at each of its meetings. In the
minutes, resolutions shall be recorded. The minutes shall be signed by the keeper of the minutes
and approved by the chairman and one committee member.
Documentation
The chairman of the remuneration committee or the board of directors, as applicable, shall ensure
that each member receives a written notice, through secure communication or through a board
portal, convening each meeting, no later than one week before the meeting. If warranted by
special reasons, it shall be sufficient that a member receives such notice at a later time, however
not later than 48 hours prior to the meeting. A notice period shorter than 48 hours is, except in
case of emergency, permissible only if all members consent thereto. The notice shall indicate the
time and venue for the meeting and contain a proposed agenda. Relevant material relating to
separate items on the agenda shall be distributed no later than four to seven days prior to the
meeting through a board administration web portal.
Recommendations and reports to the board
Decisions made by the remuneration committee are to be reported to the board of directors at the
next board meeting. The minutes of the meetings shall be provided to the board of directors
through a board portal.
© 2024 BOARDA. All rights reserved
Styrelsen & VD så här hänger instruktioner och riktlinjer ihop [104]
STYRELSE & VD | Instruktioner och riktlinjer [104]
STYRELSE & VD | Instruktioner och riktlinjer [104]
INTRO | VIDEO
Här går vi igenom hur riktlinjer och instruktioner för styrelse och vd hänger ihop.
- Riktlinjer för styrelsen[50]
- Instruktion revisionsutskott [102]
- Instruktion ersättningsutskott [103]
- VD-instruktion [56]
- Instruktion finansiell rapportering [101]
- Riskpolicy [23]
- Finanspolicy [14]
© 2024 BOARDA. All rights reserved